Logo

Team    
Xerbutri

Team Xerbutri Blog

X

Verhuizing

17 december 2017

De bladeren zijn van de bomen gevallen, dus is er weer tijd om aan de software te werken.
De afgelopen dagen is de website slecht bereikbaar geweest vanwege de verhuizing van xerbutri.nl naar een nieuwe webserver. De verhuizing was nodig voor de stap naar xerbutri versie 5.
Ik heb niet stilgezeten. Ik heb dit jaar een aantal spoorreportages verder afgemaakt en ik ben de laatste tijd hard aan het werk aan versie 5. Het prototype is bijna af, als de website gepubliceerd is zal ik de link naar de vernieuwde site hier delen. Het team heeft een hoop verlaten gebouwen bezocht die op versie 5 te zien zullen zijn.

Webmaster Team Xerbutri

Introductie webversie 4.1

11 maart 2017

Welkom op de vernieuwde Team Xerbutri website. Met het basisontwerp van versie 4 was niets mis behalve dat deze smartphone onvriendelijk is. Het ontwerp van de desktop versie is bijna ongewijzigd. Er is een tablet-versie en een telefoonversie toegevoegd. Om dat mogelijk te maken is de website onderhuids gewijzigd.
Daarnaast zijn er heel veel nieuwe locaties toegevoegd. Ook is het weer mogelijk om de locaties te sorteren en als een lijst te zien.
Ik wil de foto's sneller op mijn website kunnen krijgen. Nu kost de fotobewerking in 4 programma's uit 2005 veel te veel tijd. Bovendien is de software gewoon oud, nieuwe software presteert beter. Mijn Content Management systeem stamt uit 2013 (zelf gebouwd) en werkt goed voor mijn oude site, maar sluit niet aan bij de ideeën die ik voor versie 5.0 heb. Want die ideeën die zijn er.
Met versie 4.1 nemen we de stap naar 2016. Versie 5.0 gaat de stap maken naar 2018, ik hou jullie op de hoogte.

Webmaster Team Xerbutri

Adieu Chateau Miranda

30 oktober 2016

Een van de hoogtepunten van het urbexen waren de bezoeken aan Chateau Miranda, Home de Noisy. De sloop van het slot zal deze week beginnen. De machines zijn vorige week al geplaatst. De locatie wordt sindsdien streng bewaakt. Sommige nieuwsberichten zeggen dat een deel van het kasteel bewaard blijft.

Ferdinand Xerbutri, met speciale dank aan MVN

20 jaar Team Xerbutri

28 februari 2016

Het is alweer 20 jaar geleden dat we voor het eerst verlaten gebouwen, spoortunnels en bruggen bezochten. De tijd vliegt. De prioriteiten liggen zoals je merkt de laatste tijd niet online. Ik loop eerlijk gezegd vijf jaar achter met het online brengen van bezochte locaties. Naast de negen nieuwe locaties die ik met deze update van vandaag toegevoegd heb moeten er nog zo'n 50 volgen. Ook heb ik wat ideeën om de beleving van de website wat te verbeteren. Het is ook mij niet ontgaan dat tegenwoordig iedereen het liefst naar zijn telefoonscherm staart. Het team bestaat al 20 jaar en we zijn van plan nog lang door te gaan. Hou ons in de gaten.

TX

Stelletje Spoorlopende Selfie-Sukkels

6 september 2014

Ik reis veel met de trein. En ik heb ook een fascinatie voor treinen, spoorwegen en de kunstwerken als bruggen en tunnels. Ik weet hoe het voelt om in een tunnel of op een brug te staan en de trein langs voelen razen. Dat geeft een enorme kick. En ik loop daarbij op het spoor. Dat is enorm gevaarlijk, ik ben me daarvan bewust.

Neem alleen foto's. Laat alleen voetstappen achter. Dat is ons motto. Ook bij het verkennen van spoorbruggen en tunnels. We plannen onze acties op momenten van weinig treinverkeer. We zorgen er ook voor dat we op tijd weg of verstopt zijn als er een trein aan komt.

Prorail meldt in een persbericht meldt dat het aantal boetes (140 euro) voor spoorlopen flink is toegenomen afgelopen jaar. Nu heeft Prorail afgelopen tijd weer wat meer aandacht aan spoorlopen besteedt. Het persbericht meldt de reden van de stijging niet (bijvoorbeeld meer controle). Wat wel schokkend is: Vorig jaar zijn er twee doden gevallen. Daarnaast zijn er door spoorlopen dagelijks (!) 33 treinen die vertraging oplopen met in totaal 199 minuten vertraging. Per dag dus. Ik merk er de laatste tijd ook meer van in mijn treinreizen. Er is niets irritanter dan je aansluiting missen omdat er een of andere onverlaat langs het spoor selfies staat te maken. [nu.nl] Zoals deze jongen die zonder op te letten een filmpje van zichzelf staat te maken langs het spoor [Youtube]. Het is niet zo vriendelijk natuurlijk van de machinist, maar als je zo dicht bij de trein een selfie van je zelf wilt maken vind ik het je verdiende loon. Sukkels. En dan heb je een foto van je eigen kop met een trein er vlak achter, dat vind ik eerder dom dan stoer. Als je dan zo graag een selfie met een trein op de achtergrond wilt ga dan naar het spoorwegmuseum of een rangeerterrein met stilstaande treinen. Kun je er evengoed mee opscheppen, maar val je er niemand mee lastig.

En dat moest ik even delen.

TX

Top 11 urbex websites

18 februari 2014

De top elf van Websites van de webmaster van Team Xerbutri.

11. Bruggenwebsite [Duits]

De enige website met informatie over bruggen. Het is een verschrikkelijk slecht bezoekbare website en kan echt niet in een top tien. Dus op plaats elf, deze onmisbare website voor bruggenbezoekers.

10. Tunnelportalen [Duits] en Spoortunnels [Frans]

Deze websites bevatten droge informatie over treintunnels. Onmisbare als je spoortunnels bezoekt. Spoortunnel-lopen is levensgevaarlijk en een goede voorbereiding is van levensbelang.

9. Railwalker.de

Een sympathieke website met heel veel en mooie foto's. Hij is ook op plaatsen geweest waar ik graag naar toe zou willen.

8. Lipinski [Duits]

Op nummer 8 kunnen wel duizend urban exploring sites staan, als lostplaces en sperrzone. Maar anno 2014 zijn deze sites overgeschakeld op een onleesbaar ontwerp of duren eeuwig om te laden. Dat laatste is best een prestatie in 2014 met kabelinternet. Dus een oude getrouwe hier, Lipinski der Spurensammler. Zijn website is tijdloos.

7. Urban Adventures

Zo'n 70 reportages van verlaten gebouwen in Nederland, België en Duitsland. Met mooie foto's, er valt weinig toe te voegen. Het laatste bezoek op de website is uit 2011, maar binnenkort volgen nieuwere updates volgens de site. In 2014 zag ik dat het ontwerp in ieder geval vernieuwd is.

6.Martin TB

Meer dan 300 reportages van verlaten gebouwen, waaronder veel recent bezochte gebouwen. Qua ontwerp wat ouder, maar volstaat perfect, tijdloos.

5. Urbex.nl

Een website met meer dan 400 bezochte locaties. Alleen het nummer is al ronduit indrukwekkend. De website is anno 2014 mooi en handig vormgegeven. Daarom staat deze website op plek vijf. Wat betreft ontwerp en locaties staat de website op nummer 1, maar ik heb gewoon meer met de volgende vier.

4. Dubtown [Duits]

Een website over industriecultuur en meer. Ik ben al heel lang een fan van deze website. Het ontwerp anno 2014 is best mooi voor de computer, maar voor de tablet niet echt handig.

3. Abandoned places

Omdat zijn website nog steeds gaaf is. Er staan meer dan 70 locaties op. Toen ik de website zo'n tien jaar geleden voor het eerst zag was ik zwaar onder de indruk. Zoiets had ik nog nooit gezien. En op zich heeft de techniek de tijd ingehaald, maar met een paar kleine aanpassingen kan de website nog steeds mee. Ik vind zijn niveau hoog.

2. Diggelfjoer

Omdat onze diagnose hetzelfde is: Abandoned Building Syndrome. Diggelfjoer heeft me geïnspireerd om ook een website over Urban adventure te maken. Ik heb zijn reportages altijd met veel plezier gelezen. Ook de mindere foto's belanden op de website en dat geeft karakter, het gaat om het avontuur. Ook hij is geinteresseerd in spoorwegen en oude gebouwen. Helaas was de laatste update van zijn website in 2011. Jacob is bezig met zijn bootje.

1. Railtrash

Er zijn een miljoen redenen waarom deze bij mij op één staat. Ik hou eigenlijk helemaal niet van Chinees, maar wel van spoor-rommel. Omdat ik zijn oude website even geweldig als chaotisch vond. Omdat zijn nieuwe website nog beter is. Omdat hij (bijna) overal geweest is waar ik heen had gewild. Omdat ik dat voor de foto's nu niet meer hoef te doen. Omdat ik eigenlijk geld moet overmaken voor alle trips die dat me bespaard. Omdat ik geld moet vragen voor alle verloren avonden achter de computer. Omdat ik iedere maand weer uitkijk naar nieuwe reportages.

Webmaster TX

Introductie xerbutri.nl versie 4

18/10/2013

Welkom op de compleet nieuwe Team Xerbutri website. De website is compleet herontworpen voor relax een avondje op de bank met de tablet. Ook zijn er 370 nieuwe foto's toegevoegd van spoorlijnen.

In 2003/2004 werd onze eerste website gelanceerd. In 2006 kwam er een nieuwe Xerbutri-website: versie 1. Het idee achter deze website was dat van eenvoud & Lego. Het bestond uit blokken code die je als het ware op kon stapelen tot de juiste webpagina. Ook was het makkelijk om er blokjes op en bij te bouwen. De website moest gebruiksvriendelijk, eenvoudig en snel te laden zijn. Veel tekst dus en weinig plaatjes. In 2009 werd versie 1 opgepoetst tot versie 2 en uiteindelijk verbouwd tot versie 3. Dit is de versie die nu al meer dan vier jaar online staat.
In die vier jaar heeft de tijd zeker niet stil gestaan, de komst van tablets (zoals de ipad), smartphones en combinaties ervan heeft het gebruik van internet veranderd. In 2012 kwam de webmaster met een nieuw idee. Versie 3 is niet echt handig voor tablets, en is eigenlijk puur voor de PC met muis gebouwd. Voor versie 4 is het idee: "Meer plaatjes en grote knoppen". De keuze moet visueel gemaakt kunnen worden en niet meer door alle tekst te lezen. Je kunt zelf uitvinden hoe dat gelukt is.
De features van versie 3, zoals de oude fotoreportages (overgenomen van de allereerste website), de innovatieve Google maps reportage en Livery switching zijn nu verdwenen. De fotoreportages zijn vervangen door de fotogalerij. Over de Google Maps reportage: Het is te veel werk om voor meer dan 1500 foto's de exacte locatie te coderen en de taal waarin mijn code geschreven is, is inmiddels al verouderd. Ik vind wel dat het hebben van een overzicht bij een spoorlijn een meerwaarde heeft. Livery switching was technisch leuk om te programmeren en theoretisch een leuke mogelijkheid. In mijn ogen was het geen succes. Het ontwerp uit 2008 komt slecht tot zijn recht door matige ondersteuning van CSS in verschillende browsers. Daarnaast zit er weinig verschil tussen de livery van 2009 en de livery van 2006. Kortom in versie 4 geen speeltjes meer maar gewoon een verzameling foto's en verhalen. Dat is ook waar het om draait op onze website.
Sinds 2010 heeft het team tientallen verlaten gebouwen en een aantal verdwenen spoorlijnen, tunnels en bruggen bezocht. In deze versie zijn nu de reportages van negen spoorlijnen compleet gemaakt met 370 nieuwe foto's. Ook zijn veel verhalen bij verlaten gebouwen, verdwenen spoorlijnen, tunnels en bruggen aangepast. Voor degenen die zich afvragen waarom het updaten zo lang duurt: We zijn liever buiten aan het urban exploren, dan binnen achter de computer.

Als je nog suggesties hebt voor verbeteringen of toevoegingen, neem dan contact op met de webmaster.

Veel plezier op de vernieuwde website, de Webmaster

Over Team Xerbutri

27/09/2013

Team Xerbutri bestaat uit een vaste kern van drie teamleden. Heel af en toe gaan er bekenden van het team mee.
Het team doet urban exploring, survival en parkour. Ieder teamlid heeft zijn eigen interesse en specialiteit. De één houdt van bruggen, klimmen en Parkour, de ander houdt van verdwenen spoorlijnen, tunnels en grotten. We houden allemaal van het kamperen op bijzondere plekken (voetbalveld, verlaten uitkijktoren, tempel, bruggen, rangeerterreinen), daar kan ik nog een aparte blog over maken. We zijn geen fotografen. De foto's leggen de ontdekking van het onbekende vast. Deze website toont onze "ontdekkingen".

De duisternis, rennend op zoek naar een nis, de adrenaline, de trein die langs je voorbijraast. Dit is reality hacking. Sluipen door een tunnel zonder dat iemand je mag zien. Ergens komen waar niemand zich waagt. De kick om als team een gevaarlijk avontuur te overleven. Daarom bezoeken we spoortunnels.
De uitdaging om bovenop de brug te klimmen zonder dat iemand je ziet. De duizeingwekkende hoogte. De adrenaline als een trein voorbijraast. Vergelijkbaar met de tunnels, maar dan met adembenemend uitzicht. Mooi en doodsgevaarlijk. De blijdschap dat je nog leeft als je van de brug af bent. We houden van klimmen en bruggen zijn een uitdaging.
Waar bruggen en tunnels de wilde avonturier in ons aanspreken, gaat de romanticus in ons voor verlaten gebouwen en verdwenen spoorlijnen.
De speurtocht naar de spoorlijn met oude kaarten. De ontdekking van een achtergelaten seinpaal. De natuur die de spoorlijnen langzaam overgroeit. De architectuur van stationsgebouwen. Daarom verken ik oude spoorlijnen. De ontdekking van oude locomotieven en spoors materieel dat langs de lijn achter gelaten is geeft me een superkick. Dit is veel minder gevaarlijk dan het wilde avontuur in tunnels en op bruggen. En ook minder gevaarlijk dan verlaten gebouwen. Iedere spoorlijn vertelt zijn eigen verhaal over historie van de streek, succes en teloorgang. Voor romantici dus.
Ergens komen waar je niet mag zijn. De uitdaging van het binnen komen zonder in te breken (hek, hond, beveiliging). Ontdekken wat je niet mag zien. De bewondering van het verleden wat er geweest is. Een gebouw dat langzaam sterft. Verlaten gebouwen hebben een speciale sfeer. De meeste gebouwen zijn geheel overgenomen door de natuur. Er hangt een serene rust, waar ooit bedrijvigheid was.

Een stukje geschiedenis van het team: In onze tienerjaren hadden we de neiging rond te hangen op verlaten en desolate plaatsen, ook voor het klimmen. We zijn (samen met een vader) door verlaten forten gedwaald en later door treintunnels gerend. Rond 1998 waren we oud genoeg om alleen weg te mogen. We hadden toen geen idee dat meer mensen dit deden en dat onze hobby een naam had.
Rond 2000-2002 ontdekten we op internet de naam van de hobby, toen nog bekend als "urban adventure". Rond 2003 lanceerden we de website. Voor 2004 bezochten we veel spoorwegtunnels en -bruggen, daarna meer verlaten industrie. Van 2004 tot 2008 hebben we heel veel gefotografeerd. We hebben heel veel verschillende - en indrukwekkende plaatsen bezocht. Steeds probeerden we onszelf te overtreffen, tot de bezoeken in 2009-2010. Na de bezoeken van Berlijn, de Alpen en de Goudmijn in Frankrijk merkten we dat de drempelwaarde zo hoog was, dat het moeilijk was dat nog te overtreffen. Het is steeds verder naar uitdagende urbex locaties, wat ervoor zorgt dat we steeds minder locaties bezoeken. Het jaar 2010 is een breekpunt in de geschiedenis van het team: Het einde van groter, verlatener en exotischer.
Na 2010 zijn we ieder ons eigen weg gegaan om het urbex te herontdekken. In 2011 zijn we samen langs een aantal plaatsen geweest die we in de vijftien jaar ervoor hadden bezocht. Als laatste "groter is beter" hebben ook de Kaiser Wilhelm-tunnel bezocht. Dit is een vier kilometer lange oude treintunnel. Geen hoge-snelheidstreinen dus, want die zie je nooit op tijd aankomen. Dit was de bevestiging van het einde van "groter is beter". Een vier kilometer lange tunnel is gekkenwerk, grenst aan suicidaal. De kans dat je opgepakt wordt is ook nog eens levensgroot, want ze zijn namelijk hard aan het werk om de tunnel te vernieuwen. We pakken het nu minder groots aan, en gaan terug naar de beleving.
Een doorkijkje naar de toekomst: De manier waarop de maatschappij met leegstand omgaat (anti-kraak) en de ravellering van (Belgische) verlaten spoorwegen (ombouw tot fietspad) laten voor het team weinig echt leuke locaties (in de buurt) meer over. Als team zullen we ons meer gaan focussen op survival, parkour en de beleving van urban exploren.

Over de website: Dit is een fotocollectie. We zijn geen uitzonderlijk getalenteerde fotografen. De foto's zijn niet ons doel, ons doel is de sfeer beleven en samen op pad zijn. De fotocollecties vormen een verzameling van objecten die we hebben bezocht. Ze leggen een deel van de herinnering vast, een momentopname van de tijd. Er staan nu al 3178 foto's op de website. Deze zijn verdeeld in 1516 foto's van 75 verlaten gebouwen, 1464 foto's van 49 spoorlijnen, 133 foto's van 14 bruggen en 65 foto's van 7 tunnels. Een indrukwekkende hoeveelheid. De website toont een verborgen wereld.

Een waarschuwing is hier wel op zijn plaats. Urban exploring is levensgevaarlijk. De gebouwen staan op instorten en de treinen razen met meer dan 100 km per uur op tientallen centimeters voorbij. Maak je een fout dan ben je dood, of serieus gewond als je geluk hebt. We gaan altijd met een op elkaar ingespeeld team om de risico's te verkleinen. Het is niet ons doel anderen te inspireren: probeer ons niet na te doen zonder dat je 100% zeker weet waarmee je bezig bent en accepteert dat je er (eerder) dood door kunt gaan.

Namens het team, Helmer

Introductie xerbutri.nl versie 3

08/06/2009

Versie 2 van de Xerbutri website is opgevolgd door Versie 3. In deze nieuwe versie zitten twee grote innovaties: Livery switching en de Google Maps Reportage/Fotogalerij.
Livery switching (stijlverandering) maakt het mogelijk om dezelfde website in verschillende stijlen te laten zien. Met CSS en PHP is het (technisch) heel gemakkelijk om de stijl van je website compleet te veranderen. De bekende Xerbutri-livery is ontworpen in 2005 en online sinds 2006. Er zijn nu ook twee andere ontwerpen beschikbaar, livery 2008 en livery 2009. Je kunt naar eigen smaak kiezen welk uiterlijk je het best bevalt.

De andere innovatie is de Google Maps Reportage. Dit is vooral interessant voor de sectie spoorzoeken. Bij deze reportage is links de foto met onderschrift zichtbaar en rechts de kaart van Google maps. Op de kaart staat de verdwenen/verlaten spoorlijn geprojecteerd en foto-iconen op de plaatsen waar foto's gemaakt zijn. Door op een icoon te klikken verschijnt er links de foto en het onderschrift bij de betreffende plaats.
Deze manier om een reportage te bekijken is op het moment alleen beschikbaar bij lijn 154. Het maken van deze reportage is voor het team erg veel werk omdat van alle foto's de coordinaten gezocht moeten worden. Ook is het voor de bezoeker niet superfijn, je moet veel scrollen en klikken. Het is dus eerder een leuk gadget en niet waarschijnlijk dat het naar veel lijnen uitgebreid zal worden.

Verder in versie 3 de eerste vertaling naar het Frans, de fotogalerijen zijn beschikbaar voor bijna alle verlaten gebouwen en natuurlijk updates van verlaten gebouwen en een brug.

Groeten, de Webmaster

Einde van een tijdperk

19/03/2009

Tijdens onze laatste urbex tocht zijn we door het Frans-Duitse grensgebied getrokken. De afgelopen jaren stikte het daar van de verlaten gebouwen. De mijnen voor steenkool en kalium werden allemaal verlaten en de ene na de andere staalfabriek werd gesloten. De gebouwen werden vervolgens aan hun lot overgelaten.
De laatste jaren echter beginnen we duidelijk een trend te zien. Bijna ieder gebouw dat we hebben bezocht heeft een andere functie gekregen of ze zijn bezig met de sloop. Bijvoorbeeld de kalium-mijnen in de Elzas, er zijn van elf door ons bezochte mijnen nog maar een paar over. De prachtige gebouwen bij de mijnen zijn veelal gesloopt. Er is slechts één mijn in gebruik als museum. Het verbaast me dat het verleden van een streek zo gemakkelijk uitgewist wordt.
Deze hergebruik-trend zien we niet alleen bij verlaten gebouwen. Ook gesloten spoorlijnen worden hergebruikt als fiets of wandelpaden. In beide gevallen worden meestal alle historische details verwijderd en wordt de locatie toerist-veilig gemaakt met allerhande nieuwe hekjes en bordjes. Zo lijkt de missie van RaVel in Belgiëom zoveel mogelijk spoorlijnen uit te gummen en te vervangen door fantasieloze fietspaden.
Als ik me mag verplaatsen in de kritische en opgeruimde medemens is zo'n verlaten gebouw of spoorlijn een gevaar voor mens en milieu. Giftige stoffen uit de gebouwen en spoorbiels lekken het milieu in. Bovendien is verkrotting niet goed voor het imago: Het ziet er niet uit, zo'n rommeltje! Liever een prachtig fietspad dan een met onkruid overgroeide spoordijk. Ook geld speelt natuurlijk een rol, de grond onder een verlaten gebouw is soms miljoenen waard voor projectontwikkelaars. De historische waarde van zo'n gebied speelt slechts een kleine rol. Het landschap moet worden verlost van zijn industrieel verleden.
Een tweede duidelijke trend die het einde van verlaten gebouwen inluidt is het fenomeen antikraak. Hierbij wordt door de eigenaar van het pand een bedrijf in de hand genomen voor de beheer van het pand. Het pand wordt dan bewoond door iemand die het pand ook moet bewaken.
Uiteindelijk zullen er steeds minder gebouwen toegankelijk zijn voor urban explorers. We naderen het eind van een tijdperk. Een nieuw tijdperk is begonnen.

Is dat erg? Ik ben zelf liefhebber van mooie oude gebouwen en oude machines (treinen & industrie). Ook ik zie een mooi industrieel pand liever niet wegrotten. Op enkele plaatsen hebben ze het naar mijn idee goed aangepakt: Het Landschaftspark in Duisburg Nord bijvoorbeeld, en zeker ook Zollverein. Op deze plaatsen is het verleden in het heden te beleven en kun je legaal rondlopen tussen de oude gebouwen en machines. Op steeds meer plaatsen wordt dat voorbeeld nu gevolgd en maakt schaamte plaats voor trots op het industrieel verleden. Ik denk dat we trots kunnen zijn op ons industrieel verleden en dat het niet iets is dat we massaal uit moeten wissen.

Groeten, Helmer & Team Xerbutri

Crashed

28/01/2009

De laatste maanden van het vorige jaar hadden niet veel rampzaliger kunnen verlopen. Half oktober crashte mijn harde schijf waar de xerbutri website-ontwikkeling en alle urbex-foto's op stonden. Alles is kwijt.
Nog geen twee weken later ben ik zelf gecrasht. Ik heb een stuk door de lucht gevlogen met mijn mountainbike. Dat ging op zich wel goed, maar het landen niet. Mijn sleutelbeen is bij de landing ranzig doormidden gebroken. Gelukkig stak het bot nog net niet door mijn huid naar buiten. Ik heb even liggen bijkomen, daarna moest ik een half uur door het bos lopen voordat ik bij een weg was. Ze hebben een plaat met zes schroeven op mijn sleutelbeen vastgezet. Ik mag voorlopig niet veel met mijn arm. Het team is nu verder gegaan zonder mij. Er wordt nu meer gedaan aan Parkour dan aan Urban Exploring.
Er staat een tour de France op het programma voor als het weer beter gaat, dus over drie maanden komen er in ieder geval weer updates.

Groeten, Helmer

Introductie Xerbutri Database

06/10/2008

Op de Database website zijn we een nieuwe spoorkaart aan het ontwikkelen. We maken hiervoor gebruik van Google Maps en Google Earth. Op de Database-site komen uiteindelijk alle verdwenen spoorlijnen in België en Nederland te staan, aangevuld met een groot aantal Franse en Duitse spoorlijnen die buiten dienst of verdwenen zijn.

Groeten, de Webmaster

Wat nieuws.

19/07/2008

Weer wat nieuws op de site. Het Team Xerbutri nieuws. We willen af en toe wat meer laten weten dan we nu op de site kwijt kunnen.
Het nieuws dat hier verschijnt zal meestal gaan over de site. Wat voor updates er aan zitten te komen, avonturen die we beleefd hebben. Af en toe misschien ook een stukje over dingen die in het nieuws zijn. Maar daar zijn meer dan genoeg andere sites en forums voor.

Ik zal meteen van wal steken: Voorlopig komen er weinig updates. Het is het nu even slecht weer, maar toch is het zomer. Dat betekent dat het team meestal op pad is en niet achter de computer zit. Ik ook niet, deze zomer worden er weer spoorgezocht en staan er verschillende potentieel verlaten gebouwen op de verlanglijst.

Er zijn een aantal nieuwe updates. Aan de technische kant is het mogelijk de panorama foto's op een andere manier te bekijken.
We hebben de hoogste spoorbrug van Duitsland bezocht. De laatste fotoreportage uit deze categorie was alweer van 2006. Niet dat we geen bruggen bezocht hebben, maar we hebben niet altijd camera's bij ons. Bij "Bruggen" kun je nu in ieder geval genieten van een nieuwe fotoreportage.
Ook is er een spoorlijn aan "Spoorzoeken" toegevoegd. De webmaster is nog bezig met het reorganiseren van dit deel van de site. Er komt een Google Earth-kaart in, net als bij de database. Dit is wel veel werk, dus even geduld nog.
Als cliffhanger zitten er een aantal updates aan te komen. We hebben zeven verlaten gebouwen bezocht. Alleen de foto's moeten nog worden uitgezocht en van commentaar voorzien.

Groeten, de Webmaster