Lijn 39 Gemmenich
Info
Deze spoorlijn heb ik gevolgd tijdens een fietstocht in deze uithoek van België. Vroeger liep de spoorlijn door verschillende landen, van Duitsland door Neutraal Moresnet naar België. Tegenwoordig is de lijn helemaal Belgisch. Van de lijn is nog wel het een en ander terug te vinden, maar de mooiste dingen zijn helaas al gesloopt.
Historie
Het Belgische deel van de spoorlijn van Welkenraedt tot Plombières kwam in 1870 gereed.
Het Duitse deel van de lijn van Aken naar Plombières werd in 1872 geopend.
In de eerste wereldoorlog werd de lijn al belangrijk gewijzigd door de bouw van wat tegenwoordig lijn 24 is.
Hiervoor werd het deel van de bestaande lijn tussen Aken en Gemmenich gebruikt. Bij Gemmenich is ongelijkvloerse aansluiting gemaakt met lijn 39.
In 1917 werd nog een verbindingsboog (nummer 39/1) aangelegd tussen Birken (lijn 39) en het emplacement van Montzen.
Na de eerste wereldoorlog kwam de lijn in zijn geheel onder de controle van de Belgen.
In de tweede wereldoorlog raakte de verbinding met lijn 24 bij Gemmenich beschadigd en werd niet hersteld.
Tot 1952 reden de personentreinen tot Gemmenich, na dat jaar reden de treinen nog maar tot Montzen.
In 1957 werd de lijn van Birken tot Gemmenich opgeheven. Het deel van Gemmenich tot de Duitse grens was al in 1950 opgebroken.
Het baanvak Plombières - Gemmenich was in 1956 al opgebroken, de rest van de lijn volgde in 1957 na buitendienststelling.
Het baanvak van Welkenraedt tot Birken en de verbindingsboog naar Montzen zijn nog in gebruik. Dit geheel is tegenwoordig bekend als lijn 39.
Tijdlijn
1870 | Opening baanvak Welkenraedt - Plombières | |
1872 | Opening baanvak Plombières - Aken | |
1944 | Oorlogschade Gemmenich - Duitse grens niet hersteld | |
1944 | Opruimen spoor Gemmenich - Duitse grens | |
1952 | Einde reizigersverkeer Montzen - Gemmenich | |
1957 | Opbraak spoor Plombières - Gemmenich | |
1957 | Buitendienststelling Birken - Gemmenich | |
1957 | Opbraak spoor Birken - Plombières |