Lijn 21B Eisden
Info
Ik heb deze lijn in Augustus 2007 gefotografeerd. Langs de lijn zijn veel spoorhistorische dingen te vinden. In Eisden-station splitst de lijn zich in een spoor dat naar de mijnen en een spoor dat naar de scheepswerf loopt. De hierboven aangegeven gegevens is het stuk spoor van As tot Eisden station. De 2.5 kilometer spoor naar de scheepswerf is medio 1985 afgebroken. De aansluiting naar de mijnen en de daar aanwezige industrie is ook afgebroken, dit moet ergens in de jaren 90 gebeurd zijn.
Historie
De lijn werd in 1925 aangelegd in het kader van het mijnspoor.
Deze lijn sloot de steenkoolmijn bij As aan met lijn 21A.
In 1926 werd de lijn geopend. Het reizigersverkeer werd opgeheven in het voorjaar van 1983.
Het goederenverkeer werd officieel opgeheven in 1988, maar er bleven tot 1992 sporadisch treinen rijden.
In 1990 werd het spoor tussen Waterschei en Eisden uitgebaat als toeristische spoorlijn. In 1996 werd de spoorlijn echter geheel buiten dienst gesteld.
In 2000 heeft VZW Kolenspoor de toeristische exploitatie van de lijn weer opgepakt. . Bij het station van As staan de rijtuigen van het Kolenspoor geparkeerd (2006).
In 2014 was de staat van het spoor zo slecht dat de treindiensten tijdelijk zijn opgeschort.<
Tijdlijn
1925 | Aanleg Mijnspoor | |
1983 | Opheffing reizigersverkeer | |
1996 | Spoorlijn buiten dienst gesteld | |
2000 | Hervatting met toeristische dienst |