Logo

Team    
Xerbutri

Spoorlijnen

Lijn 207 STAR

X

Lijn 207 STAR

Info

In april 2007 heb ik een aantal spoorlijnen in het noorden van het land gevolgd. Deze spoorlijn is deels in gebruik als museumspoorlijn. Er zijn diverse stukken die nog goed te volgen zijn, maar andere delen zijn moeilijk te herkennen als voormalige spoorlijn. Het is wel grappig dat een deel van deze lijn de kortst gebruikte spoorlijn in Nederland is.

Historie

Deze spoorweg is in 1924 gebouwd door de Groningsch-Drentsche Spoorweg Maatschappij, ook wel bekend onder de afkorting STAR, van Stadskanaal - Ter Apel Rijksgrens. De spoorlijn zou eventueel verlengd kunnen worden tot in Duitsland, maar het is niet duidelijk of dit ook het plan geweest is. Bij de grens was er een overslag station waar goederen werden overgeladen op vrachtwagens. Dit was geen groot succes en de sectie van Ter Apel tot de grens werd in 1926 al gesloten, wat het de kortst in gebruik zijnde spoorweg van Nederland maakt.
In 1935 werd de lijn voor alle vervoer gesloten. Dit was slechts elf jaar na de aanleg van de lijn.
In de tweede wereldoorlog werd de lijn weer geopend, van 1941 tot 1942 voor goederenverkeer.
In 1946 werd door de STAR het goederenvervoer weer hervat, in 1959 nam de NS de activiteiten over tot de sluiting van de lijn tot Musselkanaal in 1972. In 1978 werden de sporen van Musselkanaal tot Ter Apel opgebroken. In 1990 werd de lijn tot Stadskanaal gesloten, waarmee er een einde kwam aan alle vervoer op de lijn.

In 1992 werd de stichting S.T.A.R. opgericht, dit keer een creatieve afkorting voor Stichting Stadskanaal Rail. De stichting wilde de lijn gebruiken als toeristische museumlijn en startte de diensten in 1994. In 2006 en 2007 onderging het spoor een opknapbeurt.

Tijdlijn

1924tijdlijnsein Opening baanvak Stadskanaal - Ter Apel Rijksgrens
1926tijdlijnsein Sluiting baanvak Ter Apel - Ter Apel Rijksgrens
1935tijdlijnsein Buitendienststelling Stadskanaal - Ter Apel
1941tijdlijnsein Hervatting goederenverkeer Stadskanaal - Ter Apel
1972tijdlijnsein Buitendienststelling
1978tijdlijnsein Opbraak van de sporen Musselkanaal - Ter Apel
1994tijdlijnsein Hervatting toeristische dienst Stadskanaal - Musselkanaal

Rating2

Bouwjaar: 1924
Verlaten: 1972, 1990
Bezocht door TX: 2007
Gesloopt: 1978
Hergebruik: -

Lengte: 22,7 km


Lijnnummer: 207

Overzichtskaart

overzichtskaart

Bronnen

  1. Wikipedia
  2. Maatschappij STAR
  3. Reportage van Pieter Bosch 2004
  4. Reportage van Railtrash
  5. Stadskanaalrail
  6. Archief utrecht
  7. Boek: Overzicht van Nederlands tram- en spoorwegbedrijven, J.W. Sluiter, 2002

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan