Lijn 136A Ermeton
Info
Ik heb deze lijn gevolgd in augustus 2008. Er zijn langs deze lijn verschillende spoorobjecten te vinden, vooral het station van Florennes Central is indrukwekkend.
Historie
Deze lijn liep vanaf Stave tot Ermeton-sur-Biert.
Er werd in 1893 door de staat begonnen met het aanleggen van de lijn.
In 1895 kon de lijn worden geopend. De lijn was aangelegd door de staat en verbond de lijnen 138 en 150, beide in het bezit van de staat.
Over de lijn werd een rechtstreekse verbinding onderhouden tussen Florennes en Dinant, twee belangrijke steden in de regio.
Rond 1900 veranderde de economische situatie in de streek, wat zorgde voor een terugloop van het vervoer op de spoorlijnen.
Om een nieuwe impuls te geven aan het reizigersverkeer werd Florennes uitgebouwd tot spoorwegknooppunt.
Er werd in 1910 een nieuw station Florennes Central geopend en lijn 136A werd vanaf de Y Stave doorgetrokken parallel aan lijn 138 tot in het nieuwe station.
Het nieuwe station zorgde voor stijgende reizigersaantallen op de lijnen en kan als succes worden gezien.
In de eerste wereldoorlog werd de lijn door de Duitse bezetter compleet opgebroken. Alleen het baanvak Florennes - Stave blijft bespaard.
Na de oorlog wordt de lijn weer hersteld en wordt rond 1919 weer in gebruik genomen.
Met de tweede industriele revolutie verandert de wereld.
Door de vervanging van steenkool door olie en gas en de opkomst van individueel transport daalt de vervoersvraag voor de spoorwegen.
In 1962 werd de passagiersdienst uiteindelijk vervangen door een autobus.
In 1972 eindigde het goederenvervoer op het baanvak Ermeton - Biesmerée en in 1980 werd het resterende baanvak tussen Florennes Central en Biesmerée buiten dienst gesteld.
De lijn bleef tot 1996 liggen omdat er vlakbij station Florennes-Est een aansluiting was op het militaire vliegveld van Florennes.
Zodra het leger aangaf dat de lijn strategisch niet langer nodig was, werden de rails meteen verwijderd. Tegenwoordig rest er een wandel/modderpad.
Tijdlijn
1895 | Opening lijn 136A door de Belgische staat | |
1910 | Bouw station Florennes Central | |
1914 | Demontage van het spoor tussen Stave en Ermeton door de Duitsers | |
1919 | Heropening van de lijn | |
1962 | Buitendienststelling voor reizigersverkeer | |
1972 | Buitendienststelling voor goederenverkeer van het baanvak Ermeton - Biesmerée | |
1980 | De complete lijn is buiten dienst gesteld. | |
1996 | Demontage van de sporen |