Logo

Team    
Xerbutri

Spoorlijnen

Lijn 136 Florennes

X

Lijn 136 Florennes

Info

Ik heb deze lijn gevolgd in augustus 2008. De lijn is niet bijzonder spannend, het station van Florennes Central is wel indrukwekkend.

Historie

In 1837 kreeg Entre-Sambre-et-Meuse als tweede prive maatschappij van België een concessie voor een spoorweg. De spoorweg moest het economisch actieve gebied tussen de Samber en de Maas ontsluiten. Er waren hier ijzerertsmijnen, steengroeven en verschillende hoogovens. De enige mogelijkheid die de bedrijven tot dusver hadden is het vervoeren van de producten over de steenwegen per diligence (postkoets). Entre-Sambre-et-Meuse wilde deze regio aansluiten naar het noorden op Charleroi en het zuiden op de Franse Ardennen. Kort na de toekenning van de concessie brak echter een crisis uit. In 1839 werd de concessie opgeschort.
In 1845 deed de maatschappij een nieuwe poging. De concessie werd toegekend en in 1848 was de lijn 132 tot Walcourt afgewerkt. 1848 was een rampjaar. In de voorgaande jaren waren oogsten mislukt en in 1848 was een hongersnood uitgebroken. De onvrede van het volk uitte zich in opstanden en revoluties in verschillende Europese landen. Dit leidde tot een politieke en financiele crisis in België. Voor Entre-Sambre-et-Meuse was het geld op. De werken konden worden voortgezet door het ingrijpen van de staat. Er was ook een antenne gepland van Walcourt naar Florennes. Florennes had een belangrijke centrale functie voor de streek. Vanaf Walcourt werd de lijn doorgetrokken tot Florennes als lijn 136. In 1853 kwam het spoor tot Saint Lambert in gebruik en in 1854 werd Florennes Entre-Sambre-et-Meuse bereikt.
Rond 1900 wijzigt echter het economische klimaat van de streek. De lokale ijzerertsmijnen raken uitgeput. De lijn wordt belangrijk voor het forenzentransport en de lokale industrie. De regering heeft liever dat de mensen op het platteland blijven wonen, dan dat ze naar de stad verhuizen. De toename van de bevolking in de steden leidt tot meer criminaliteit, rellen en opstanden. De regering introduceert een week-kaart tegen sterk gereduceerd tarief. Om de reizigers in deze streek beter te kunnen bedienen werd Florennes uitgebouwd tot spoorwegknooppunt. Tot nu toe waren er 3 stations in Florennes. Ten eerste Florennes Entre-Sambre-et-Meuse van lijn 136, het tweede lag oostelijk van Florennes: het station van Est Belge van lijn 138 en het derde lag noordelijk van Florennes: het station Les Pavillons langs lijn 138. Als je wilde overstappen van een lijn naar een andere moest je twee kilometer lopen. Ook was Florennes een belangrijk knooppunt voor de tramwegen. Voor de spoorwegen werd een nieuw station Florennes Central aangelegd waarvoor lijn 138 voortaan kop moest maken aan lijn 136. Ook voor de tramwegen werd het eindpunt verlegd. Het nieuwe station gaf een impuls aan het reizigersverkeer in de streek.
In de eerste wereldoorlog wordt de lijn door de Duitse bezetter compleet vernield. De sporen worden snel na 1914 opgebroken. In 1919 wordt de lijn door de Belgische staat opnieuw aangelegd en weer in gebruik genomen.
Tussen de twee wereldoorlogen begint de tweede industriële revolutie. De wereld verandert compleet. Door de opkomst van individueel transport en het gebruik van olie en gas in plaats van steenkool daalt de vervoersvraag voor de spoorwegen.
In 1962 wordt de reizigersdienst op de spoorlijn vervangen door een autobusdienst. In 1970 wordt het baanvak van Rossignol tot Saint Lambert weer in gebruik genomen als onderdeel van de nieuwe lijn 132. Bij Saint Lambert wordt een scherpe verbindingsboog gemaakt om de lijn aan te laten sluiten op lijn 136A richting Philipville.
In 1984 worden de baanvakken van Saint Lambert tot Florennes Central buiten dienst gesteld. In 1988 worden de rails verwijderd.
In 2008 gaan er geruchten over een heropening van de lijn. Vlakbij Hemptinne wil maatschappij Carmeuse een nieuwe steengroeve openen. In het gebied zijn er felle protesten tegen de komst van Carmeuse. De steengroeve zou een spooraansluiting willen voor het vervoer om de protesten tegen het verwachtte wegvervoer uit de regio tegemoet te komen. Het is onzeker of de steengroeve er wel komt, dus een heropening zit er voorlopig niet in.

Tijdlijn

1837tijdlijnsein Aanvraag concessie door Entre-Sambre-et-Meuse
1853tijdlijnsein Opening lijn 136 tot Saint Lambert
1854tijdlijnsein Opening baanvak Saint Lambert - Florennes
1910tijdlijnsein Bouw station Florennes Central; Aansluiting met lijn 138
1962tijdlijnsein Buitendienststelling voor reizigersverkeer
1970tijdlijnsein Heropening van het baanvak Rossignol - Saint Lambert voor de nieuwe lijn 132
1984tijdlijnsein Buitendienststelling voor goederen
1988tijdlijnsein Demontage van de sporen op baanvak Saint Lambert - Florennes

Rating4

Bouwjaar: 1853-1854
Verlaten: 1984
Bezocht door TX: 2008
Gesloopt: 1988
Hergebruik: -

Lengte: 10,7 km


Lijnnummer: 136

Overzichtskaart

overzichtskaart

Bronnen

  1. Wikipedia
  2. Wikipédia [F]
  3. [Offline] Wim de Ridder's Naslagwerk Belgische Spoorlijnen
  4. Naslagwerk Paul Kevers Belgische spoorlijnen
  5. Au coeur de l'Entre-Sambre-et-Meuse [F]
  6. Blog over de geschiedenis van l'Entre-Sambre-et-Meuse [F]
  7. Boek: Financieel-institutionele analyse van de Belgische beursgenoteerde spoorwegsector 1836-1957, Frans Buelens en Julien van den Broeck, 2004

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan