DB 2555 Mariagrube
Info
In maart 2007 heb ik het deel van Jülich naar Mariadorf gevolgd. Het fietspad was wel aardig, verder is er redelijk wat spoorhistorie te vinden. In mei 2008 heb ik het deel van Aachen Nord tot Würselen gevolgd. Het deel van Aachen Nord tot aan de brug over de Worms is nog steeds in gebruik als aansluiting voor treinenfabrikant Talbot. In 2013 is de reportage afgerond met het (tegenwoordig) weinig spannende deel van Würselen naar Mariadorf.
Historie
In 1875 legde de Aachener Industriebahngesellschaft een spoor aan naar de steenkoolmijn Mariagrube.
Deze lijn was zo succesvol dat de maatschappij besloot de lijn te verlengen over Hoengen naar Jülich. In 1882 kon de gehele lijn in bedrijf worden genomen.
In 1887 volgde de nationalisering van de spoorlijnen plaats. Dit zorgde voor een reorganisatie en verdichting van het spoorwegnet.
De lijn kreeg verschillende aansluitingen met de lijnen die voorheen van concurrenten waren.
In 1897 werden verschillende nieuwe aansluitingen gemaakt met de plaatselijke industrie. Dan is het een tijdje stil rond de spoorlijn
In 1941 volgt een nieuwe impuls voor de lijn. In Siersdorf wordt een steenkoolmijn geopend.
Vanaf deze steenkoolmijn wordt een steekspoor gemaakt die aansluit aan deze spoorlijn. dit zorgt voor een grote toename van het vervoer over de lijn.
Tussen 1950 en 1990 worden veel steenkolenmijnen in de regio gesloten, waarmee er ook een hoop vervoer voor de lijn wegvalt.
In 1980 komt er een einde aan het passagiersverkeer op de lijn. Tussen Haaren en Würselen wordt ook het goederenverkeer stilgelegd.
De lijn wordt dan alleen nog lokaal voor goederen (vooral steenkool) geëxploiteerd.
In 1982 wordt het baanvak tussen Kirchberg en Aldenhoven gesloten voor alle treinverkeer en in 1983 volgt het baanvak van Würselen tot Mariagrube.
In 1984 kwam met de stillegging van het goederverkeer tussen Mariagrube en Aldenhoven een officieel einde aan alle verkeer.
Tot 1996 blijven treinen nog gebruik maken van een klein stukje van deze lijn nabij Mariagrube vanwege de centrale in Siersdorf.
In 1985 worden over de gehele lengte van Haaren tot Jülich de sporen opgebroken, behalve een stukje bij het station Mariagrube dat rond 1997 verwijderd is.
De spoorlijn rond Aachen-Nord blijft nog steeds in gebruik voor treinverkeer door treinenbouwer Talbot en wat goederenverkeer.
Op het stuk voormalig spoor tussen Jülich en Mariadorf is een fietspad gemaakt.
Tijdlijn
1875 | Aanleg spoor Aachen - Mariagrube | |
1882 | Verlenging van de lijn tot Jülich | |
1887 | Nationalisering: Opname in nationaal spoornet | |
1941 | Steekspoor naar kolenmijn in Siersdorf | |
1980 | Einde van vervoer voor passagiers | |
1982 | Sluiting baanvak Kirchberg-Aldenhoven | |
1983 | Sluiting baanvak Aachen Nord-Mariagrube | |
1983 | Sluiting baanvak Mariagrube - Aldenhoven | |
1985 | Opbraak sporen (behalve Mariagrube) | |
1986 | Officiele opheffing spoorlijn | |
1996 | Sluiting aansluitspoor naar Siersdorf over Mariagrube | |
1997 | Opbraak laatste stukje spoor |