DB 2571 Titz
Info
Ik heb de lijn in maart 2007 bezocht. De lijn heeft enorm veel industrie- en voormalige militaire aansluitingen. Het deel van de lijn dat niet meer gebruikt wordt is ook zo goed als verdwenen.
Historie
Dit is typisch een lijn die in de 19e eeuw werd gebouwd uit concurrentieoverwegingen. De Bergisch-Märkische Eisenbahn wilde zelf een net met spoorwegen hebben in dit gebied van Duitsland, dus werd er een spoorlijn gepland van Eschweiler-Aue naar Mönchengladbach. In Jülich sloot deze dan aan op de spoorlijn naar Düren.
In 1873 werd de spoorweg in gebruik genomen.
In 1875 werd er een aansluiting gelegd tussen het station van Unter-Stolberg en het station van Eschweiler-Aue. Deze aansluiting was alleen bedoeld voor goederverkeer.
In 1882 werd de spoorweg genationaliseerd en werd een doorgaande passagiersverbinding van Stolberg via Jülich en Hochneukirch naar Mönchengladbach ingelegd.
In 1944 werden alle diensten gestopt vanwege oorlogsschade. Pas eind 1945 konden er weer treinen rijden.
In 1980 werd definitief alle personenverkeer op deze lijn gestaakt. De sporen tussen Frenz en Ameln werden niet lange tijd later gesloopt.
Het spoor tussen Jackerath en Hochneukirch is inmiddels (2012) afgegraven door een open dagbouw bruinkoolmijn.
Tijdlijn
1873 | Opening spoorlijn | |
1882 | Nationalisatie | |
1980 | Einde reizigersverkeer | |
1984 | Einde goederenverkeer |