Logo

Team    
Xerbutri

Spoorlijnen

Lijn 29 Belze lijn

X

Lijn 29 Belze lijn

Info

Ik heb de lijn in januari 2008 gevolgd. Het spoorzoeken was niet moeilijk, er is een fietspad over het grootste deel van het spoor gelegd. Er is nog aardig wat spoorse historie te vinden, maar niet bijzonder spannend.

Historie

In 1865 werd gestart met de aanleg van de lijn Tilburg-Turnhout. De textielbaronnen in Tilburg wilden een eigen veilige lijn voor de aanvoer van steenkolen. De maatschappij Grand Central Belge had eerst grote plannen met de lijn, het moest het spoor voor internationaal goederenverkeer worden tussen Nederland en België. Op zich wel logisch, want het spoor lag erg centraal. Helaas konden de verwachtingen niet waar worden gemaakt, deels doordat de aanvoerende spoorwegen niet in handen waren van het GCB.
Rond de eeuwwisseling (1900) werd de lijn genationaliseerd. Het grensstation werd uitgebreid voor een grotere capaciteit. Maar spoorpolitiek gooide roet in het eten. De Belgische staat was geïnteresseerd in het nationaliseren van de internationale lijn naar Roosendaal. Om een zo hoog mogelijke prijs te kunnen vragen voerde de GCB al zijn vervoer langs Roosendaal in plaats van Tilburg. De lijn had hierna alleen nog lokale betekenis. Met de komst van de bus in de jaren 30 liepen de reizigersaantallen hard achteruit en werd besloten de passagiersdiensten in 1934 te staken.

In 1958 werd het spoor dwars door Tilburg vervangen door een stuk dat ruim om Tilburg heen liep. Men geloofde kennelijk nog steeds in de spoorlijn om zo'n investering te doen. In 1973 maakte het plan Herwag ook een eind aan het goederenvervoer. Het onderhoud aan de lijn werd geminimaliseerd. Tussen 1974 en 1982 reed er in de zomermaanden een toeristische stoomtrein. Deze maatschappij had echter niet genoeg geld en te weinig steun van de gemeente en de NS om alles werkende te houden. In 1986 besloot de NS dat de lijn afgebroken mocht worden, wat ook gebeurde. Dat was ook meteen het definitieve einde voor de museumlijn.
In 1989 werd een fietspad aangelegd op de oude spoorbedding, in 1993 was het doorgaande fietspad van Tilburg naar Turnhout af.
De laatste jaren maakt de burgemeester van Turnhout zich populair door te pleiten voor een heropening van de lijn. Het fietspad zou dan weer afgebroken moeten worden. Deze plannen worden verder weinig serieus genomen.

Tijdlijn

1865tijdlijnsein Aanleg Tilburg - Turnhout
1900tijdlijnsein Nationalisatie
1934tijdlijnsein Einde van reizigersdienst
1958tijdlijnsein Omlegging spoor rond Tilburg
1973tijdlijnsein Buitendienststelling
1974tijdlijnsein Toeristische treindienst
1986tijdlijnsein Opbraak van de gehele spoorlijn

Rating1

Bouwjaar: 1867
Verlaten: 1973-1987
Bezocht door TX: 2008
Gesloopt: 1987
Hergebruik: -

Lengte: 31,3 km


Lijnnummer: 29

Overzichtskaart

overzichtskaart

Bronnen

  1. Wikipedia
  2. [Offline] Wim de Ridder's Naslagwerk Belgische Spoorlijnen
  3. Naslagwerk Paul Kevers Belgische spoorlijnen

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan