Logo

Team    
Xerbutri

Spoorlijnen

Lijn 163 Crêtes

X

Lijn 163 Crêtes

Info

In Augustus 2007 heb ik een fietstocht gemaakt door de Ardennen waarbij ik een aantal spoorlijnen heb gevolgd. Via lijn 48 ben ik naar het zuiden afgezakt, om via lijn 163 en 150 bij de Maas uit te komen. Hierna heb ik lijn 126 en 128 gevolgd.
Lijn 163 was heel erg moeilijk om te volgen. Waar de spoorlijn loopt zijn geen wegen aangelegd, dus ik heb de spoorlijn niet precies kunnen volgen. Als je telt hoe vaak ik door de bagger of slechte achterafweggetjes heb moeten rijden is het al een wonder dat ik in een dag naar Libramont heb kunnen fietsen. Het was enorm zwaar, maar goed ik heb het wel gehaald.

Historie

Deze spoorlijn bestaat eigenlijk uit twee delen die administratief bij elkaar gevoegd zijn, maar een afzonderlijke geschiedenis hebben.
Het oudste deel is het stuk van Libramont tot Gouvy. Eind 1869 werd de lijn van Libramont tot Bastogne-Zuid geopend door de Grande compagnie de Luxembourg. Deze compagnie werd in 1873 overgenomen door de Belgische staat en in 1884 pas werd het traject verlengd tot Limerlé en een jaar later tot Gouvy waar de spoorlijn aansloot op lijn 42. Van Bastogne-Noord tot Gouvy werd het reizigersverkeer in 1984 opgeheven en het goederenverkeer in 1986 (van Gouvy tot Bourcy) en 1991 (Bourcy tot Bastogne). In 1993 werden de treindiensten tijdelijk vervangen door busdiensten. In 2007 is de lijn nog steeds buiten dienst.

Het deel van Sankt Vith tot Gouvy werd in de eerste wereldoorlog door de Duitsers aangelegd. Weer voor militair snelverkeer, dus er werden zo weinig mogelijk plaatsjes aangedaan en de lijn werd zonder overwegen en zo vlak mogelijk gebouwd. Tijdens het ardennenoffensief wordt de lijn zeer zwaar beschadigd. Het Amerikaanse leger repareert de belangrijke lijn zo snel mogelijk, behalve de aansluitingen bij Sankt Vith. Vanaf 1944 kunnen de treinen niet meer rechtstreeks naar Sankt Vith rijden, maar achteruit over lijn 47. Er bleef op deze lijn reizigersverkeer tot 1952. Het stuk tussen Sankt Vith en Maldingen werd in 1953 gesloten in 1960 opgebroken. Het stuk spoor tussen Maldingen en Gouvy bleef tot aan 1961 in gebruik voor goederenverkeer en werd uiteindelijk in 1963 opgebroken. In het landschap is de lijn nog duidelijk te zien.

1869tijdlijnsein Opening Libramont - Bastogne-Zuid
1873tijdlijnsein Overname door Belgische staat
1884tijdlijnsein Opening Bastogne-Zuid - Limerlé
1885tijdlijnsein Opening Limerlé - Gouvy
1917tijdlijnsein Opening Sankt Vith - Gouvy
1944tijdlijnsein Oorlogsschade provisorisch gerepareerd
1952tijdlijnsein Einde reizigersverkeer baanvak Sankt Vith - Gouvy
1953tijdlijnsein Buitendienststelling baanvak Sankt Vith - Maldingen
1960tijdlijnsein Demontage sporen Sankt Vith - Maldingen
1961tijdlijnsein Buitendienststelling baanvak Maldingen - Gouvy
1963tijdlijnsein Demontage sporen Maldingen - Gouvy
1984tijdlijnsein Einde reizigersverkeer baanvak Bastogne-Noord - Gouvy
1986tijdlijnsein Buitendienststelling baanvak Gouvy - Bourcy
1991tijdlijnsein Buitendienststelling baanvak Bourcy - Bastogne
1993tijdlijnsein Treindienst tijdelijk vervangen door bussen

Rating4

Bouwjaar: 1869-1917
Verlaten: 1944-1993
Bezocht door TX: 2007
Gesloopt: 1998
Hergebruik: -

Lengte: 79 km


Lijnnummer: 163

Overzichtskaart

overzichtskaart

Bronnen

  1. Wikipedia
  2. [Offline] Wim de Ridder's Naslagwerk Belgische Spoorlijnen
  3. Naslagwerk Paul Kevers Belgische spoorlijnen

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan