Logo

Team    
Xerbutri

Spoorlijnen

Lijn 128 Bocq

X

Lijn 128 Bocq

Info

In Augustus 2007 heb ik een fietstocht gemaakt door de Ardennen waarbij ik een aantal spoorlijnen heb gevolgd. Via lijn 48 ben ik naar het zuiden afgezakt, om via lijn 163 en 150 bij de Maas uit te komen. Hierna heb ik lijn 126 en 128 gevolgd.
Lijn 128 heb ik halverwege de jaren negentig al een keer te voet gevolgd. Tijdens een vakantie ontdekten we deze spoorlijn en dit was de eerste ongebruikte spoorlijn die ik gevolgd heb. Pas in Augustus 2007 had ik weer tijd hier langs te gaan. In de jaren negentig was het grootste deel van de spoorlijn erg verwaarloosd. In meer dan tien jaar tijd is een heel stuk van het spoor opgeknapt door de vereniging die dit traject als museumspoorlijn gebruikt. Met de fiets is de lijn praktisch onmogelijk te volgen, de lijn loopt door een stuk natuur heen in een vallei. De spoorlijn is zeer indrukwekkend met de vele tunnels en bruggen op het korte stuk.

Historie

De lijn is in vier secties gebouwd door de tunnels en bruggen die in het traject zitten. Het stuk tot de tunnel van Spontin is in 1898 geopend. Het stuk tot Dorinne-Durnal is geopend in 1902. Hierna volgen weer 3 tunnels, bij Durnal, Lèche en Purnode. Het spoor tussen Dorinne-Durnal en Évrehailles-Bauche, voor de tunnel en brug van Yvoir, wordt geopend in 1903. In 1907 wordt uiteindelijk de aansluiting met de spoorlijn bij Yvoir gemaakt.
Langs de spoorlijn, boven op de heuvels, liggen enkele kleine vooral agrarische dorpjes. Alleen Spontin ligt echt langs de spoorlijn, bekend voor zijn kasteel en bronwater. De spoorlijn diende vooral de verschillende steengroeven te ontsluiten. En als alternatieve route van Luik naar het zuiden van België voor de Belgische staatsspoorwegen. Na de tweede wereldoorlog met massamotorisatie en de autobus was haar rol al snel uitgespeeld.
Het reizigersverkeer wordt opgeheven in 1960. Het goederenverkeer van Dorinne-Durnal naar Yvoir wordt in hetzelfde jaar opgeheven. In 1971 heffen de Belgische spoorwegen ook het goederenverkeer van Dorinne-Durnal tot Spontin op. Het spoor tussen Ciney en Spontin wordt uiteindelijk in 1983 buiten dienst gesteld. Voor de NMBS is de lijn nu nog steeds buiten dienst, maar sinds 1993 rijden er (museum)treinen tussen Ciney en Spontin. De museumspoorvereniging knapt met vrijwilligers stukje voor stukje het spoor op. De uiteindelijke doelstelling is om weer door te kunnen rijden tot Yvoir. In 2001 rijden de toeristische treinen weer tot Dorinne-Durnal. In 2007 was het spoor opgeknapt tot en met het station van Purnode, dat verhuurd wordt als vakantiewoning.

Tijdlijn

1898tijdlijnsein Opening baanvak Ciney - Spontin
1902tijdlijnsein Opening baanvak Spontin - Dorinne-Durnal
1903tijdlijnsein Opening baanvak Dorinne-Durnal - Évrehailles-Bauche
1907tijdlijnsein Opening baanvak Évrehailles-Bauche - Yvoir
1960tijdlijnsein Einde reizigers- en goederenverkeer op baanvak Dorinne-Durnal tot Yvoir
1971tijdlijnsein Einde goederenverkeer op baanvak Dorinne-Durnal en Spontin
1983tijdlijnsein Einde goederenverkeer op baanvak Spontin tot Ciney
1993tijdlijnsein Start toeristische dienst van Ciney tot Spontin
2001tijdlijnsein Toeristische dienst rijdt door tot Dorinne-Durnal

Rating5

Bouwjaar: 1898-1907
Verlaten: 1983
Bezocht door TX: 2007
Gesloopt: -
Hergebruik: 1993

Lengte: 20,7 km


Lijnnummer: 128

Overzichtskaart

overzichtskaart

Bronnen

  1. Wikipedia
  2. [Offline] Wim de Ridder's Naslagwerk Belgische Spoorlijnen
  3. Naslagwerk Paul Kevers Belgische spoorlijnen

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan